Kárpátalján kirándultunk

Társulásunk 2019. július 2-6. között kirándulást szervezett Kárpátaljára, a Kárpátaljai Nagycsaládos Egyesület Vadvölgy panziójába.
A kirándulás célja a régióban található történelmi és természeti értékek megismerése volt, valamint a kapcsolatépítés a magyar családokkal.
A program összeállításánál fontos szempont volt, hogy minél több új ismeretet sajátítsanak el a résztvevők, valamint megismerjük egymás értékeit, új kapcsolatok és barátságok szülessenek.

Az első napot még Szlovákiában töltöttük.
Útközben meglátogattuk Kékkő várát (Modrý Kameň), ahol a várlátogatás részeként történelmi bábok kiállítása nyújtott felejthetetlen élményt. Továbbá egy kortárs festő kiállítását is megtekinthettük a várban.
Következő állomásunk a Domica barlang meglátogatása volt, majd az esti órákban átléptük az országhatárt. Késő este megérkeztünk a vadregényes környezetben lévő Vadvölgy panzióba, de az út fáradalmait rögtön elfelejtettük, amint beléptünk a panzió fogadótermébe. Gyönyörű környezetben találtuk magunkat, egy jó vacsora után megtörtént az elszállásolás és itt tölthettünk el pár napot. Ezúton is szeretnénk megköszönni a Kárpátaljai Magyar Nagycsaládos Egyesületnek, hogy lehetőséget biztosítottak számunkra a panzióban.
Másnap sétát tettünk a faluban, meglátogattuk a görög katolikus fatemplomot. Ebéd után kirándulást tettünk az Uzsoki hágóhoz és az erdőben sétáltunk az Árpád vonal mentén. Délután elfáradva pihentünk egy keveset, majd vacsora után zenés-táncos estet rendeztünk.
Csütörtökön az Ungi várat néztük meg, ahol az arborétum és a panoptikum megtekintése is a program része volt. Görög katolikus templom található a vár mellett, amit Mária Terézia alapított. Pár fotó elkészítése után szabad programot biztosítottunk a kirándulás résztvevőinek Ungváron. Este csapatépítő játékokkal szórakoztattuk egymást.
A következő napon külön kérésre megszerveztük 12 személy részére, Munkács várának meglátogatását, és 2 személy pedig több órás túrát tett a környező hegyekben.
Ezen a napon kárpátaljai családokat fogadtunk, ismerkedés, kapcsolatépítés céljából. Megérkezésük után részletes bemutatkozás következett, majd énekkaruk mintegy félórás műsorral szórakoztatta a résztvevőket. Utána szentmise következett, amit Miron atya tartott. Beszélt az összetartozásról, ami fontos a mai magyarság számára. A mise után kis séta következett; a legközelebbi hegyet céloztuk meg, erről a helyről szép kilátásban volt részünk a környező hegyekre.
Vendégeink közül páran ezalatt elkészítették a bográcsgulyást, amit az ördögkatlanban el is fogyasztottunk jó étvággyal. Ebéd után szerencsére eleredt az eső, így nem volt gondunk a csapatot a nagyterembe becsalogatni, ahol közösségi játékokkal töltöttük az időt. A gyermekeknek kincskeresést szerveztünk, ahol sok érdekes dologgal ismerkedtek. A térségben előforduló bogarakat nézték meg, tudtak meg róluk sok érdekes dolgot, valamint a szóló feldolgozásával ismerkedtek. A panzió pincéjében korabeli szőlőprések és hordók találhatók. A szőlő feldolgozását a helyi nagycsaládos szervezetből az egyik apuka mutatta meg. A gyermekek nagyon élvezték a programot, mert saját maguk is kipróbálhatták a prések kezelését.
Az érdekes nap után Miron atya áldásával, mindenki elfáradva, de örömmel búcsúzott a további közös programok reményében.
Elkövetkezett az utolsó nap, amikor Magyarországon keresztül Eger városát szerettük volna meglátogatni, de a határátkelőhelyen a 4 és fél órás várakozás ezt a programot törölte. Vidáman megvacsoráztunk egy autópálya melletti étteremben és az esti órákban érkeztünk haza.
A sok élménnyel és jókedvvel töltött idő reméljük, mindenki megelégedésére szolgált.